sâmbătă, 9 aprilie 2016

BABELE INGENIOASE

Cred că, încă, sunt destui care îşi amintesc de aşa-numitele "babe". Adică de autobuzele TV 20. Având motor SR-211, sunau exact ca şi camioanele "Bucegi" sau "Carpaţi" (două modele foarte asemănătoare între ele, aproape imposibil de deosebit unul de celălalt). Consumau multă benzină (teoretic, 40 l/100 km, practic, se zice că se putea ajunge şi la 50 l) însă două sunt lucrurile care mi-au atras atenţia:

  1. sistemul de răcire al motorului
  2. posibilitatea de a utiliza aerul trecut prin radiator şi printre paletele ventilatorului pentru a încălzi salonul
Deci, toate TV 20 aveau - pe partea din spate a capotei - o priză de aer. 
Sursa: Forumul Transira

De la priza de aer, aerul era introdus în spaţiul dintre cele 3 perechi de geamuri care formau luneta tripartită dublă. Da. Autobuzul avea lunetă dublă:
Sursa: Forumul Transira

după care intra în "triunghiul" vizibil în partea din dreapta-sus a motorului:
Sursa: Forumul Transira. Motorul, radiatorul şi modalitatea de acţionare a ventilatorului nu sunt originale.
Motorul, radiatoarele şi modalitatea de acţionare a ventilatorului sunt cele originale. Autorul pozei: Dorin Bodea
"triunghi" care direcţionează aerul spre radiatoare (unul de ulei şi unul de apă, vizibile în partea dreaptă-spate a autobuzului). Ei bine, spre deosebire de majoritatea cazurilor - când radiatorul e în faţa ventilatorului, aici ventilatorul e în faţa radiatorului:

Autorul pozei: Vizi Rudolf. Poza e făcută din salon, scoţând două din capacele banchetei metalice, banchetă care poate fi observată în poza următoare.
Autorul pozei: Vizi Rudolf; bancheta nu avea prevăzute scaune; se şedea direct pe metal, dar pe timp de iarnă era ideal să se stea acolo.

Astfel, aerul suflat de ventilator:
  1. fie ricoşează de bancheta din spate (dacă are montate toate capacele) după care ajungea dedesubtul părţii din spate-dreapta a autobuzului; bancheta erau caldă
  2. fie intră în salonul pasagerilor (dacă sunt demontate capacele din dreptul ventilatorului)
Pe timp de iarnă, unii şoferi demontau capacele sus-amintite asigurând, astfel, căldura în autobuz. 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.