- Protus (Doric)
- Deuterus (Frigic)
- Tritus (Lidic)
- Tetrardus (Mixolidic)
iar cele derivate (plagale) rezultă din "transatarea" celor autentice cu o cvartă descendentă, iar denumirea lor se face cu prefixul "hipo". De aceea, a gândi un mod doar prin intermediul "scării"* nu este de dorit deoarece - aşa cum este şi situaţia de faţă - nu sunetul cel mai jos din scară este şi cel mai important.
* Scara este echivalentul gamei
În muzica aferentă fostului Imperiu Roman De Răsărit, cele 4 moduri iniţiale sunt:
- protos
- deuteros
- tritos
- tetartos
fiecare având şi derivate. În secolul VIII, Ioan Damaskinul a conceput sistemul de 8 moduri ("glasuri" sau "ehuri") numit "octoih". În ceea ce priveşte organizările sonore ale muzicii laice, acestea au fost, frecvent, pentatonice şi cu substrat pentatonic*.
* Deşi se folosesc mai mult de 5 sunete, 5 dintre acestea sunt mai importante, iar intervalele muzicale dintre cele 5 sunete sunt de secundă mare şi terţă mică.
Conform unor specialişti:
- modurile medievale au apărut ca rezultat al transformării celor greceşti
- muzica medievală laică (cea din vestul şi nord-vestul Europei) ar folosi modurile ionic şi eolic, din care ar proveni tonalităţile actuale.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.