vineri, 15 ianuarie 2021

16/2020-2021. 9I. RENAŞTEREA - VOCI ŞI INSTRUMENTE

 În manifestările muzicale corale liturgice (şi nu numai) cu adresabilitate publică, vocile de sopran şi alt continuă să fie intonate de băieţi înaintea schimbării vocii, dar rolul eunucilor începe să crească semnificativ după anul 1588 când papalitatea a dat un act normativ care interzicea vocile feminine şi pe scena teatrelor muzicale. De altfel, în 1599, eunucii au fost admişi, oficial, în corul Capelei Sixtine. Pe de altă parte, între 1580* şi 1597, a activat, la curtea din Ferrara, un ansamblu vocal feminin numit Concerto Delle Donne. Vocile de tenor şi bas continuă să fie intonate de bărbaţi şi băieţi după schimbarea vocii. În ceea ce priveşte instrumentele utilizate în Renaştere, acestea sunt, în principiu:

  • flautul drept, flautul transversal
  • oboiul
  • cromorna
  • bombarda (un fel de fagot)
  • zink (cornet)
  • trompeta fără clape
  • trombonul
  • serpentul (considerat, de unii teoreticieni, strămoş al tubei)
  • kuus, naqqara (timpan)
  • tamburina
  • toba
  • orga
  • psalterium, clavecin (la sfârşitul perioadei; instrumentul se va impune în baroc)
  • lira
  • viola
  • viela (organistrum)
* Un prim ansamblu preponderent feminin (dar nu în totalitate) a fost constituit deja în 1577.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.