sâmbătă, 9 martie 2024

ESTE NEVOIE URGENTĂ DE UN "PLAN B"

 Congresul PPE, București, 2024. O serie de personalităţi au dat din gură că RO şi BG merită în Schengen, ba mai mult, PPE-ul a adoptat o rezoluţie prin care se cere aderarea cât mai repede posibil, însă unul din personajele deosebit de importante şi-a mişcat degetele pe tastatură şi ne-a comunicat cât se poate de clar că nu numai că nu avem nicio şansă, ci să ne bucurăm că avem Air Schengen ceea ce e un ajutor aparent. Mai mult încurcă decât ajută, traficul prin frontiere fiind îngreunat, fiind posibil un dezastru adevărat în perioadele de sezon, când multă lume va vrea să meargă în GR la mare. Ba mai mult, nu ar trebui să ne mire dacă decizia JAI privind Air Schengen nu va fi aplicată, iar controalele în aeroporturi şi în porturi să continue având în vedere că aderarea la Schengen implică o decizie chiar dacă punerea acesteia în aplicare pe cele 3 componente (aerian, maritim şi terestru) se face treptat. Se vehicule ideea că ar trebui căutată o breşă prin care să putem, totuşi adera  Care ar fi acea breşă? Din ce am observat, acea "spărtură" este angajamentul Consiliului JAI de a încerca să găsească o dată pentru aderarea terestră. Dacă până la începutul anului 2025, consiliul JAI nu va face acest lucru, atunci cred că:
  1. vor trebui făcute demersuri pentru punerea în aplicare a ideii Schengenului Pontic, adică trecerea liberă prin frontiera RO-BG
  2. va trebui analizată posibilitatea implicării GR în acest "Shengen Pontic" rezultând "Schengenul Balcanic"; GR face parte integral din Schengen doar de jure; de facto este ca şi cum ar fi doar cu aerul şi cu marea şi, de altfel, ideea Schengenului Balcanic a pornit de acolo, nu din RO sau BG
Comisarul european pentru transporturi afirma că un Schengen Balcanic ar pune presiune uriaşă pe frontiera RO-HU. Nu neg acest fapt, dar ar fi două variante:
  1. Premierul HU să se străduiască să convingă sau să ne ajute să convingem ambele personaje problematice din AT să ne lase să aderăm la Schengen-ul propriu-zis.
  2. Efectiv să nu ne intereseze că se creează acea presiune uriaşă la frontiera sus-amintită deoarece oricine are dreptul să meargă la mare în GR fără să fie făcut să aştepte ore în şir la vămi, iar transportatorii ar avea dreptul să nu mai fie puşi în situaţia să aştepte zeci de ore la fiecare graniţă.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.