duminică, 19 octombrie 2014

CÂND REGĂSEŞTI LOCURI SCHIMBATE (1)

Strada Victor Deleu 2. Claustrul Franciscan, cunoscut de noi ca şi clădire aferentă ciclului secundar al Liceului de Artă, secţia Muzică, devenit, apoi Liceul de Muzică şi primind, în 1997, numele de Sigismund Toduţă. Înainte de a intra, văd că e o expoziţie de pictură. Intru în clădire şi mă îndrept spre Refectoriu, acolo unde era expoziţia, după care... sus pe scările vestice către culoarul fostelor săli 25-37. Fostele e mult spus, având în vedere că 25-ul şi 26-le au, încă şi acum, numerele vechi. Văd indicator de acces interzis. Îi întreb dacă pot vizita şi mi se spune că da. Primul lucru, mă îndrept spre "35". Ştiam că de acolo se poate vede a Altarul Bisericii Franciscane. Mă duc şi, primul lucru pe care îl remarc e că 35-ul avea două compartimente, despărţite de o colonadă. Eu nu ştiam decât de compartimentul mare (nordic), de cel sudic, nimic. Nici nu aveam cum. Era mascat de peretele pe care stăteau tablele. Pe peretele sudic al sălii, văd două geamuri translucide. Discutând cu unul din muncitori despre ceea ce ştiam, acela ridică o parte mobilă a unuia din geamuri şi... se vede altarul în toată splendoarea lui. Tot în 35 se găsea o uşă cu cruce despre care am aflat că fusese ascunsă vizavi de sala 33, adică acolo unde exista un culoar mic care lega coridorul de amvon. În sala 33 am văzut o frescă iar în ceea ce priveşte sălile 36 şi 37:

  • 36-le va fi bibliotecă
  • 37-le nu mai există ca atare, fiind transformată în culoar

Din vorbă în vorbă, spunându-i că ştiu sălile, mă roagă să-i spun fiecare sală ce număr avea, pentru ca montarea uşilor să decurgă mai repede, ceea ce am şi făcut iar muncitorul a notat numerele cu creionul pe un suport circular prins de uşă. Ne-am mulţumit reciproc. Păcat că la etajul 2 - unde sunt fostele săli 38-48 - nu s-a putut urca, deoarece acolo e cămin. Totuşi, în vară, făcând o vizită, ştiu că 48-ul nu mai există ca atare, fiind transformată într-o nişă.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.