vineri, 23 ianuarie 2015

SVARZ 6240 ŞI IAAZ 6211

LIPSA NEGOCIERII POATE NAŞTE DISPERARE

După căderea Blocului Socialist, transportul moscovit a început să se confrunte cu o criză. În perioada CAER, se importau, masiv, Ikarus 280, dar după căderea "cortinei de fier"... şi Ikarus a cerut un anume preţ pe autobuzele livrate; preţ care s-a dovedit cam prea mare. Au fost cazuri, şi nu puţine când autobuzul a fost importat pe bucăţi şi asamblat acolo, în felul acesta o parte din manoperă nemaitrebuind să fie plătită. 

La un moment dat, una din uzinele ruseşti care fabricau autobuze (posibil Liaz, dar nu sunt sigur) a propus regiei de transport moscovite nişte autobuze din categoria "3 axe" (tot clasa "asobo balşoi" (foarte mare) ,dar nu articulate, ci solo, având, teoretic cam 15m lungime). Condiţia era cedarea terenului aferent "Autobazei 5". Din păcate, nu s-a ajuns la o înţelegere şi, atunci, în disperare de cauză, s-a apelat la uzinele SVARZ, care au conceput modelul cunoscut cu denumirea de SVARZ 6240 sau AS-1. Autobuzele de acest tip au intrat în dotarea Autobazei 5 moscovite:

Sursa: http://bus.ruz.net/cars/as-1/svarz-6240_5242fr.jpg
Teoretic, modelul după care a fost fabricat acest autobuz este Iaaz 5267. Practic, dacă e să judec după imagini, situaţia se prezintă ca şi cum:


IaAZ 5267 e cel din faţă. Sursa: http://phototrans.eu/images/photos/original/625/380818.jpg
  • se iau două autobuze Iaaz 5267
  • unuia i se elimină aproximativ ultima şeptime, dar i se păstrează echipamentele
  • celui de-al doilea i se taie aproximativ primele 3 şeptimi şi i se scot echipamentele
  • autobuzul fără ultima şeptime este prins de cel fără primele 3 şeptimi cu ajutorul unei articulaţii care nu asigură şi orientarea roţii din spate (deci nu ia curba la fel de uşor ca unul "solo"), ci doar asigură o anume flexibilitate a autobuzului
Autobuzele nu s-au descurcat rău, dar, la un moment dat, uzinele SVARZ au sistat producţia acestui tip de autobuz motivând că au specific feroviar. 

În altă parte a Rusiei s-a produs o clonă: IaAZ 6211:
Autobuz IaAZ 6211 aparţinând Autobazei 13 din Moscova. Sursa: http://bus.ruz.net/cars/as-1/yaaz-6211_13539fl.jpg
 Identic ca şi aspect cu SVARZ 6240, avea motorizare diferită şi un comportament care nu era, deloc de invidiat. Rezultatul...retragerea de pe piaţă a acestui model şi, după un interval nu prea mare de timp, dotarea cu Liaz-uri 6212 şi 6213.

Deşi dimensiunea trapelor ar sugera o podea aflată cam la 65 cm deasupra solului, aceasta era mult mai sus: aproximativ 90-95 cm. Ca la Ikarus 280 şi DAC 117. O imagine de la uşa 4:
În spatele uşii 4 era un gemuleţ; de aceea impresia este că nu e cea mai din spate uşă. Sursa: http://bus.ruz.net/cars/as-1/yaaz-6211_13539bd.jpg
din interiorul remorcii:
Sursa: http://bus.ruz.net/cars/as-1/yaaz-6211_13539pp.jpg
şi din spate. Parcă seamănă, puţin, cu DAC 117. Nu vi se pare? 
Sursa: http://bus.ruz.net/cars/as-1/yaaz-6211_13539bp.jpg
Întrebarea este dacă vreunul din exemplarele aparţinând modelelor "6240" şi "6211" va ajunge, vreodată, exponat de muzeu

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.