GEOGRAFIA RĂMÂNE ÎN ARIA 3
Încă de la apariţia Reformei Marga am considerat că includerea geografiei la Om şi Societate - deci în Aria 3 - este forţată. Geografia - ca ştiinţă a pământului - aparţine ştiinţelor fizice care, la rândul acestora, ţin de ştiinţele naturii. Altfel spus, geografia se găseşte alături de astronomie, fizică şi chimie. Ca urmare:
- conform concepţiei din 1998 privind ariile curriculare, locul geografiei ar fi în Aria 2 Matematică şi ştiinţe ale naturii
- conform concepţiei din 1977, geografia ar fi în cadrul celei de-a şasea orientări
Totuşi, trebuie făcută o precizare. Deşi s-a dorit - nedeclarat - separarea ştiinţelor vieţii de cele fizice (şi, implicit, cele ale pământului) - în realitate (în învăţământul preuniversitar) s-au separat matematica şi fizica de chimie şi biologie, geografia neavând un statut aparte, cum aveau cele 4 discipline sus-menţionate. Ataşarea geografiei de biologie a existat doar în învăţământul superior, nu şi în cel mediu. În ceea ce priveşte competenţele-cheie:
- cea de-a doua vizează matematica şi partea de bază a ştiinţelor şi tehnologiei
- cea de-a şaptea are în vedere relaţiile interpersonale şi civicul
ceea ce, să zicem, că ar fi un argument - din păcate, nu foarte solid - de a muta geografia de la Om şi societate la Matematică şi ştiinţe ale naturii. Zic nu foarte solid deoarece componenta socială a geografiei este destul de bine conturată şi, din acest motiv, s-ar putea invoca acest argument privind includerea geografiei la "uman". nu la "real" cum consider eu şi nu numai. Problema rămâne deschisă, dat fiind faptul că geografia e "călare" şi pe "real", dar şi pe "uman".
Va urma
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.