vineri, 13 noiembrie 2020

10/2020-2021. TOATE CLASELE. SINGURE? SAU DOAR ASOCIATE?

În postarea adresată tuturor claselor din săptămâna 5 am făcut o ierarhizare a componentelor activităţilor didactice online comparativ cu o activitate didactică desfăşurată cu prezenţa fizică a cursanţilor:

  1. Tabla (Whiteboard, Jamboard, Canvas etc.)
  2. Partajarea ecranului (screen share)
  3. Participarea audio şi/sau video, numită şi apel (join)
  4. Mesageria scrisă instantanee (chat, messenger sau orice altă modalitate echivalentă) 
Oare acestea se pot folosi singure? Sau doar asociate?

1


    1 înseamnă tablă virtuală. Dacă "tabla" constituie o aplicaţie distinctă, ea poate fi folosită şi singură dacă este interactivă, adică dacă poate fi "scrisă" şi de participanţi. Folosirea doar a tablei virtuale interactive în procesul instructiv-educativ poate avea loc dacă activitatea didactică are un caracter ludic.

2 ÎN 1

2 în 1 este o imagine care poate fi adnotată şi de participanţi. Situaţia este, oarecum, similară celei de mai sus.

2

Doar 2 înseamnă doar partajare ecran, fără posibilitate de adnotare nici din partea gazdei, nici a cursanţilor. Altfel spus, doar "screen share". Sunt aplicaţii care permit doar partajarea ecranului fără a fi necesară intrarea în apel. Nu se "consumă" atât de mult net ca şi conectarea în manieră "apel", dar nu este posibilă niciun fel de comunicare şi, evident, niciun fel de feedback. Din acest motiv, folosirea doar a partajării ecranului în procesul instructiv-educativ nu e de dorit. Dacă situaţia o impune (cum ar fi viteza insuficientă a internetului) cel care recurge la această soluţie trebuie să se asigure că are şi o altă modalitate de comunicare cu cursanţii, fie una de tip "apel", fie de tip "mesagerie scrisă", de preferinţă instantanee.

3

Doar 3 înseamnă doar apel. Adică întâlnirea online propriu-zisă. Există mai mulţi termeni pentru a  desemna întâlnirea propriu-zisă teleconferinţă, videoconferinţă, şedinţă, meeting, oră etc. Prezentă pe mai multe aplicaţii audio-video, apelul este folosit frecvent în activitatea sincronă de predare-învăţare-evaluare, adică în ceea ce numim, deseori, ore online. Feedback-ul se obţine rapid, prin urmărirea reacţiilor participanţilor atât video, cât şi audio. Poate fi chiar singura modalitate deoarece tabla poate fi substituită de o foaie pe care scrie profesorul (pe care se focalizează camera) sau chiar de tabla propriu-zisă aflată în sala de clasă (mai ales dacă activitatea de predare-învăţare-evaluare se desfăşoară hibrid).

1 ÎN 3

1 în 3 înseamnă tablă integrată apelului, fiind întâlnită la unele aplicaţii. Este situaţia care se apropie cel mai mult de orele care implică prezenţa fizică faţă în faţă, motiv pentru care consider că este modalitatea de referinţă în ceea ce priveşte desfăşurarea orelor online sincrone.

2 ÎN 3

Este partajarea ecranului accesată din apel. Adică se dă "join", iar apoi se prezintă ecranul (share).

1 ÎN 2 ÎN 3

Este o situaţie derivată din cea de mai sus. Tabla virtuală este prezentată participanţilor ca "prezentare ecran". Cursanţii nu au posibilitatea de a edita acea tablă virtuală - chiar dacă este editabilă.


2 ÎN 1 ÎN 3

Constituie acea modalitate de partajare a ecranului unde cursanţii pot edita (şi unii chiar au profitat de asta ca să se distreze). În acest caz, ecranul partajat este o tablă care nu e albă.


4

4 înseamnă doar mesagerie scrisă, în principiu, instantanee. În învăţământul online, s-a folosit deseori doar această modalitate de comunicare. Este uşor de utilizat şi permite obţinerea feedback-ului. Deşi, deseori, se foloseşte termenul de chat pentru mesageria instantanee, trebuie făcută deosebirea între acele modalităţi care permit doar text, linkuri şi emoticoane şi cele care permit şi transmiterea de fişiere, în special imagini


4 ÎN 3

4 în 3 înseamnă mesaj instant lansat din apel. Există avantajul comunicării scrise - utilă atunci când comunicare audio-video nu e corespunzătoare, dar aceste mesaje sunt vizibile - cu unele excepţii - doar atât timp cât participanţii sunt conectaţi. În cazul reconectării oricărui participant (chiar dacă deconectarea nu a fost voită), mesajele existente nu mai pot fi observate.

1 ÎN 4 ÎN 3

1 în 4 în 3 înseamnă o aplicaţie de tip tablă şi linkul către acea aplicaţie de tip tablă existent în mesageria scrisă instantanee integrată apelului. Sunt două situaţii care, ambele pot fi incluse în "1 în 4 în 3". Prima este atunci când se accesează tabla albă ca şi cum ar fi integrată, iar pe chat se generează un mesaj automat (linkul către acea "tablă"). A doua situaţie este aceea când se postează - pe chat - linkul către o altă aplicaţie de tip "tablă", link care, în acest caz, nu e generat automat, ci postat de cel care a deschis "tabla".

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.