vineri, 27 noiembrie 2015

POZIŢIONAREA DISCIPLINELOR ÎN CATALOG ÎN CONTEXTUL ARIILOR CURRICULARE PROPUSE

Pe vremea părinţilor noştri, ordinea materiilor în catalog era diferită de cea din prezent. În mare, se putea vorbi de 3 zone:
  1. uman
  2. real
  3. dexterităţi
dexterităţile fiind desenul, muzica, sportul şi tehnologia (cu precizarea că avea altă denumire). Acum, ordinea disciplinelor e în concordanţă cu ariile curriculare actuale. 

Trebuie ţinut cont că, şi în perioada anilor 1977-1982, a existat o tendinţă - nedeclarată - de a structura învăţământul pe 7 arii. A se vedea Enciclopedia Practică a Copiilor structurată pe 8 volume, primele 7 corespunzând acelor "arii" de care ziceam (al optulea volum a fost publicat într-un număr foarte mic de exemplare). Drept urmare, eu consider că acea tendinţă sus-amintită ar putea fi aplicată şi în ceea ce priveşte ordinea materiilor în catalog. Ar rezulta o echilibrare între "stânga" şi "dreapta" catalogului, echilibrare ce ar viza Trunchiul Comun şi Curriculum-ul Diferenţiat. Pentru a vă face o idee:

  • exemplific cu materiile din învăţământul gimnazial (cele existente şi cele care consider că ar fi absolut necesare)
  • evidenţiez prima materie a fiecărei "arii noi"
Deci:
  1. Tehnologii: Informatica (aş introduce această materie încă din clasa a III-a), Tehnologia.
  2. Joc şi Consiliere: Jocul şi Dirigenţia; ar rezulta, aşadar, două rubrici distincte pentru Dirigenţie, respectiv Purtare, nu una tăiată în diagonală cum e în prezent; rubrica purtării ar rămâne unde e şi în prezent
  3. Ştiinţe Sociale şi Comportamentale: Istoria, Cultura Civică (Educaţia Cetăţenească), Limba română şi toate celelalte limbi străine
  4. Arte: Desenul, Muzica şi Teatrul
  5. Ştiinţe Ale Vieţii: Biologia şi Ecologia
  6. Matematică şi Ştiinţe Fizice: Matematica, Fizica, Chimia şi Geografia
  7. Sport: Educaţia Fizică
Opţionalele ar urma să fie aşezate ca şi în prezent: între materiile aferente Trunchiului Comun sau al Curriculum-ului Diferenţiat şi Purtare.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.