Roata dinţată a subansamblului arcului se angrenează cu roata dinţată mică a axului pe care se află cilindrul cu came (ştifturi). Este soluţia cea mai des folosită atât la mecanismele muzicale mari (cu până la 144 lamele) cât şi la cele mici (cu 14-18 lamele). Ca urmare, codificarea subansamblurilor mecanismelor muzicale cu cilindru s-a făcut pornind de la cele cu angrenaj direct:
- 1 = subansamblul arcului
- 2 = subansamblul cilindrului cu ştifturi; cilindrul poate fi mobil sau fix pe ax
- 3 = subansamblul intermediar; dacă sunt mai multe, se foloseşte o literă distinctivă
- 4 = subansamblul roţii melcate
- 5 = stabilizatorul de turaţie
- 6 = lamelele
|
Sursa: Vincent Freeman Antiques |
Se poate vedea că o parte a lamelelor nu au rolul de a produce sunetul, ci de a acţiona baghetele care lovesc tobiţa, clopoţeii şi (cvasi) castanieta. La mecanismul următor:
|
Sursa: Vincent Freeman Antiques |
se pot vedea 3 figurine, acestea fiind puse în mişcare de...subansamblul roţii melcate. Pe axul roţii melcate se află o bielă-manivelă (imagine mărită)
care transmite mişcarea figurinelor printr-un mecanism adiţional. Evident, acţionarea mecanismului adiţional de către al patrulea subansamblu e posibilă doar la mecanismele muzicale mari, unde arcul are putere suficientă să acţioneze figurinele. La cele cu 18 lamele ("18 note"), acţionarea oricărui mecanism adiţional se face ori de către subansamblul arcului, ori de către cel al cilindrului. În cazul în care un mecanism muzical de dimensiuni mari acţionează un al doilea mecanism cu foale, al treilea subansamblu
are biela-manivela, iar deschiderea supapelor se face cu ajutorul unor tije situate între grupele de lamele sau lângă acestea:
|
Sursa: Vincent Freeman Antiques (şi la imaginea asta şi la precedenta cu precizarea că precedenta este mărită |
Nu toate mecanismele muzicale cu angrenaj direct au mecanisme adiţionale:
|
Sursa: Vincent Freeman Antiques |
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.