luni, 14 octombrie 2019

LANŢUL ŞI STABILIZATORUL DE FORŢĂ

Lanţul şi stabilizatorul de forţă (fusée-ul) au fost folosite frecvent la ceasuri atunci când arcurile nu puteau asigura o forţă cât de cât constantă pe durata cuprinsă între două armări. Dat fiind faptul că mecanismele muzicale sunt - într-o anumită măsură - asemănătoare celor de ceasornic, lanţul şi stabilizatorul de forţă au fost folosite şi aici, dar mai rar. Un astfel de mecanism are mai mult de 6 subansambluri, dar pentru a înţelege funcţionarea acestuia vom utiliza tot cifre de la 1 la 6; se vor adăuga litere distinctive în funcţie de elementul nou faţă de un mecanism să-i zicem obişnuit. În imaginea de mai jos:
Mecanism nou care foloseşte lanţ şi stabilizator de forţă. Imagine obţinută prin bunăvoinţa celor de la Reuge
se poate vedea, de la stânga la dreapta subansamblul arcului (1A), lanţul (1L) şi stabilizatorul de forţă, de formă aproximativ tronconică (1F). Cheia se ataşează stabilizatorului de forţă şi tot în cadrul acestuia se găseşte un clichet care permite rotirea cheii în ambele sensuri, pentru a facilita armarea. La armare (adică atunci când se trage cheia), lanţul se desfăşoară de pe caseta (carcasa) arcului şi se înfăşoară pe stabilizatorul de forţă. Atunci când mecanismul redă melodiile, arcul se desfăşoară de pe stabilizatorul de forţă înapoi pe carcasa arcului. Mişcarea se transmite astfel: 1A-1L-1F-2. De la 2 o parte a energiei merge la 6, iar restul la 5 prin 2, 3 şi 4 Semnificaţia codurilor şi cifrelor e următoarea:

  • 1A = subansamblul arcului
  • 1L = lanţul
  • 1F = stabilizatorul de forţă (fusée-ul)
  • 2 = cilindrul cu came (ştifturi)
  • 3= subansamblul intermediar
  • 4 = roata melcată
  • 5 = stabilizatorul de viteză
  • 6 = lamelele
Dat fiind faptul că subansamblurile 1F, 2, 3, 4 şi 5 au turaţie constantă, iar forma fusée-ului este tronconică, rezultă că lanţul are viteză variabilă şi, implicit, şi turaţia casetei arcului variază direct proporţional cu viteza lanţului. Când mecanismul redă melodiile, viteza lanţului creşte constant până crucea malteză de pe carcasa arcului în blochează mecanismul pentru a nu permite o detensionare totală a arcului. Tot crucea malteză este cea care nu permite tensionarea excesivă a arcului. Un alt mecanism cu stabilizator de forţă, dar mult mai vechi (sursa imaginilor: The Saleroom, editată ulterior) se poate vedea mai jos:


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.