marți, 24 martie 2020

SĂPTĂMÂNA 26

CLASA A V-A. NUANŢELE - INTENSITATE CONSTANTĂ

Nuanţa este intensitatea cu care se cântă, iar cuvintele care arată nuanţele se numesc termeni de nuanţe. Sunt, de regulă, tot în italiană, dar, spre deosebire de termenii de tempo, cei de nuanţe se notează prescurtat:
  • fff = Forte fortissimo / Fortissimo possibile; ar fi cât se poate de tare, dar, având în vedere că mai apare şi ffff, consider că traducerea corectă este extrem de tare
  • ff = Fortissimo = foarte tare
  • f = Forte = tare
  • mf = Mezzoforte = nuanţă intermediară, mai apropiată de "tare" decât de "încet"
  • mp = Mezzopiano = tot o nuanţă intermediară, dar mai apropiată de "încet" decât de "tare"
  • p = Piano = încet
  • pp = Pianissimo = foarte încet
  • ppp = Piano Pianissimo / Pianissimo Possibile; ca şi în cazul fff, şi aici consider că traducerea corectă este "extrem de încet"

CLASA A VI-A. NOŢIUNI DE FORME - GENERALITĂŢI

  1. Forma = structura unei lucrări sau a unei părţi dintr-o lucrare muzicală
  2. Numele formei poate să arate numărul de componente / provenienţă, tip de lucrare sau procedeu / anumite obiecte la care face aluzie
Detalii în lecţiile ce vor urma.

CLASA A VII-A. ROMANTISMUL - TIPURI DE LUCRĂRI

  1. Sonata, miniatura, suita (genul instrumental)
  2. Cvartetul, cvintetul (genul cameral)
  3. Concertul instrumental (genul concertant)
  4. Simfonia, poemul simfonic (genul simfonic)
  5. Baletul (genul scenic, dar poate fi inclus genului simfonic)
  6. Opera (genul vocal-dramatic, dar poate fi inclus genului vocal-simfonic)
  7. Oratoriul, Missa, Recviemul (genul vocal-simfonic)
  8. Motetul, corul (genul coral)
  9. Liedul (genul vocal; poate fi considerat acelaşi gen cu motetul şi cu corul)

CLASA A VIII-A. ROMANTISMUL - ORGANIZĂRI SONORE

În romantism se folosesc mai ales organizările sonore tonale. Totuşi, mai pot fi întâlnite şi organizări sonore diferite de tonalităţi. Acestea poartă denumirea de moduri.

CLASA A XII-A. MANUEL DE FALLA (1876-1946)

  1. Este compozitorul spaniol cel mai cunoscut.
  2. A fost influenţat semnificativ de muzica, franceză, dar atenţia lui s-a îndreptat şi spre creaţia compozitorului Tommaso Lodovico (Tomás Luis) Da Vittoria (1548-1611).
  3. Creaţia lui aparţine atât impresionismului cât şi postromantismului şi folclorismului.
  4. Lucrări mai cunoscute: Tricornul, Amorul Vrăjitor, Păpuşile Maestrului Pedro, Nopţi În Grădinile Spaniei.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.