vineri, 25 noiembrie 2022

NIŞĂ, CLĂDIRE SUGERATĂ, ECRAN ADIŢIONAL UNITAR, ECRAN ADIŢIONAL DIVIZAT ŞI ECRAN INDIVIDUALIZAT

În KP se desfăşoară un festival care a intrat şi în cartea recordurilor ca număr de participanţi; peste 100000. Este vorba de serii de manifestări de tip "mass games" care se desfăşoară, în principiu anual*, pe timp de noapte, pe stadionul RMD din P. În intervalul 2002-2013 erau cunoscute cu denumirea de Arirang (deşi astfel de manifestări au existat şi înainte de 2002) şi, după o pauză de câţiva ani au fost reluate începând cu 2018, dar cu alte denumiri: Ţara Glorioasă, Ţara Poporului etc. Deşi unele surse afirmau că în 2020 nu ar fi avut loc un astfel de festival, imaginile demonstrează contrariul. De asemenea, se dorea organizarea unei serii de astfel de festivaluri şi în 2022. 

*Au fost şi pauze fie de un an fie de mai mulţi

Unul din elementele care atrage atenţia la aceste manifestări este ecranul vivant. Aceste este o zonă dreptunghiulară unde încap în jur de 18000 copii, fiecare având un catalog alcătuit din 150, poate chiar 200 pagini de 40x70 cm, de diferite culori fiecare catalog fiind un "pixel" în cadrul acelui ecran gigant. Astfel de ecrane vivante au existat şi în RO, dar, spre deosebire de KP, ecranele nu erau aşa de mari, nu îndeplineau şi rolul de ecran de proiecţie deoarece în RO astfel de spectacole aveau loc pe timp de zi şi nu aveau afişaj electronic pe marginea superioară. 


Ecranul vivant din KP este, nu de puţine ori, încadrat. În funcţie de încadrarea acestuia, se disting mai multe situaţii.


NIŞA

Este întâlnită la manifestările din perioada anilor 2002-2008. De exemplu, o manifestare Arirang din 2005:

şi din 2008:

 

CLĂDIREA SUGERATĂ

În anii 2009 şi 2010, cadrul ecranului vivant sugera o clădire tradiţională:



ECRAN SUPLIMENTAR UNITAR

Este situaţia întâlnită în anul 2011:
Se observă un ecran adiţional aflat deasupta ecranului principal. La început (până după minutul 4), ecranul respectiv arată Muntele Paektu / Baekdu, care are o importanţă deosebită şi pentru KP şi pentru KR şi, în felul acesta, realizează o continuitate cu ediţiile anterioare ale festivalului, unde Paektu era reprezentat pe partea de sus a nişei sau a "acoperişului clădirii tradiţionale".  De la minutul 4:06, ecranul adiţional e stins. Este vizibil, dar greu deoarece e transparent; arcadele stadionului pe care are loc manifestarea (RMDS) se văd voalat prin acel ecran. De la minutul 5:47 până la 6:20, poate chiar 6:21 pe acel ecran apar inscripţii pentru ca, după aceea să fie, din nou, stins. Interesant este faptul că flăcările simbolice de pe ecranul vivant de la minutele 6:41-6:48 nu au corespondent pe ecranul adiţional (corespondent care va exista la ediţile din 2012 şi 2013).


ECRANUL ADIŢIONAL DIVIZAT

La seria de evenimente Arirang din 2012 sunt un ecran vivant, 7 ecrane propriu-zise şi un banner care nu e clar dacă are componente acţionate mecanic sau direct de către oameni. Cele trei ecrane propriu-zise din interiorul arcadelor stadionului (aflate deasupra ecranului vivant) formează ecranul adiţional multiplu. Alte 4 sunt grupate două câte două în lateralele ecranului vivant şi mai există un banner sub cel vivant ale cărui componente nu e clar dacă sunt acţionate centralizat sau individual (individual ar însemna că în spatele fiecărei componente a bannerului s-ar află un om). Pentru început, partea introductivă a uneia din seriile de manifestări Arirang 2012:
Este unul din puţinele clipuri unde se observă că cele 7 ecrane lucrează pe 3 grupe: grupa de sus (ecranul adiţional multiplu), grupa lateralelor superioare şi grupa lateralelor inferioare. În general, grupa lateralelor inferioare nu (prea) iese în evidenţă, iar grupa lateralelor superioare lucrează, în general, concomitent cu ecranul multiplu. A se vedea minutele 1:48-4:08. Sunt, însă, şi situaţii în care grupa lateralelor superioare arată alte imagini decât ecranul adiţional multiplu. A se observa minutele 1:34-4:12 (tot în acel interval de timp, ecranul vivant îndeplineşte rolul de ecran de proiecţie; nu e singurul loc, dar astfel de cazuri nu sunt întâlnite prea des). Totuşi, de regulă, există o anumită concordanţă (nu perfectă!) între ecranele laterale superioare şi ecranul adiţional multiplu (minutele 6:14-6:34 flăcările amintite şi la secţiunea ecranului singular) pentru ca, după minutul 6:34, toate ecranele adiţionale să fie stinse. Asemenea ecranului adiţional unic, şi ecranul adiţional multiplu este transparent, permiţând observarea - voalată - a exteriorului arcadelor Stadionului RMD:

Evenimentele Arirang organizate anul următor au, de asemenea, ecranul adiţional multiplu, dar, în locul ecranelor laterale au:

  1. două steaguri foarte asemănătoare cu cele ale KP, dar colorate în diverse nuanţe de roşu (în locul ecranelor din lateralele superioare
  2. anii de referinţă (luminaţi în roşu şi / sau galben şi / sau violet) în locul ecranelor inferioare
şi, înafară de asta mai au 8 ecrane (4 perechi) dispuse de o parte şi de alta a scenei pe care evoluează artiştii:

ECRANUL INDIVIDUALIZAT

Începând cu anul 2018 ecranul vivant este individualizat, elementele adiţionale fiind mult mai puţin prezente decât în perioadele anterioare. O înregistrare completă a unuia din spectacolele de tip "mass games" se poate viziona aici:

Termenul generic pentru seria de spectacole de tip "mass games" din 2018 nu a mai fost Arirang, ci Ţară glorioasă. Anul următor, termenul pentru seria respectivă de manifestări a fost Tărâmul Poporului şi cel puţin unul din spectacole a adus ca noutate amenajarea unei scene în partea opusă ecranului vivant:
Totuşi, în unele cazuri se mai foloseşte termenul generic de Arirang şi pentru spectacolele de acest tip care au avut loc fie înainte de 2002, fie după 2013 deoarece, probabil, s-a întipărit în mentalul nord-coreean şi nu numai.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.