joi, 24 noiembrie 2022

POSIBILĂ GREŞEALĂ A CANCELARULUI DE

 Greşeala probabilă a cancelarului DE a fost comisă la capătul lui august 2022 când a declarat că HR, BG şi RO sunt pregătite să adere la spaţiul de liberă circulaţie. Mesajul - venind de la cel mai important om al DE - a fost perceput ca o certitudine* în condiţiile în care se pare că ori a fost spus în necunoştinţă de cauză, ori a fost spus aşa, la plezneală, ori a fost rostit la mişto. Indiferent de motive, consecinţele pot fi nedorite; atitudine antieuropeană - posibil făţişă - în statele cărora li se refuză aderarea. Şi asta în cazul bun. Pentru că e posibil ca RO şi BG să iasă din EU, chiar dacă nimeni nu spune asta pe faţă. 


În cazul ieşirii RO din EU (fapt probabil) e posibilă o apropiere de RU. Pe de altă parte, e mult mai plauzibilă apropierea de KP dat fiind faptul că RO a avut o atitudine de îndepărtare faţă de RU sesizabilă clar încă din anul 1969. Ca urmare, nu este deloc exclus ca, într-un viitor nu forte îndepărtat, să existe posibilitatea unei noi "Epoci de aur", a unui nou "geniu al Carpaţilor" şi a unor noi spectacole cu ecran vivant care să arate "marile realizări ale...". "Epoca de aur" încă mai are oameni care îi duc dorul mai ales datorită stabilităţii locului de muncă. Şi, în condiţiile în care e posibil ca frigul din locuinţe şi de la locul de muncă şi din spitale să revină, riscurile nostalgiei după acel interval de timp cresc. În ideea că "măcar atunci aveam loc de muncă stabil; acum şi răbdăm de frig şi nici nu avem loc de muncă asigurat".


BG, însă, se va apropia şi de RU, de CN şi de mini-Schengen-ul numit "Balcanii Deschişi". Vor ieşi din EU? Sau nu? În orice caz, riscul apropierii de doctrina Juche nu există în cazul BG. Statul respectiv, deşi a avut o perioadă comunistă, nu a luat modelul KP aşa cum a făcut RO.


HR ar putea avea un anume antieuropenism, dar nu aşa accentuat. Personal, nu cred că există riscul ieşirii din EU cum există în cazul RO şi BG.


* Mă refer la populaţie pentru în cazul politicienilor încă am bănuiala că unii cu rol de decizie nu vor integrarea deplină în EU.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.