22.05.2023. Începe cea mai mare grevă din 2005 încoace, grevă care a fost anunţată de sindicate cu luni de zile în urmă. Faptul că guvernul nu a acţionat pentru prevenirea acesteia nu e nimic nou. S-a mai întâmplat şi în alte dăţi. Noutatea o constituie negocierile "la caterincă". Este ca şi cum dinadins s-ar dori întărâtarea profesorilor astfel încât să existe şanse cât mai mari - dacă se poate chiar certitudine - ca, vreme de peste 3 luni, aceştia să nu mai vrea să revină la catedră.
Faptul că două sau mai multe părţi implicate în conflict nu ajung la o înţelegere nu e ceva neobişnuit. Însă, în cazul acestei greve - care afectează 3 milioane de elevi, din care 300.000 aflaţi în clasele terminale - se puteau găsi soluţii perfect legale pentru a opri conflictul de muncă în cazul în care negocierile nu ajungeau la un rezultat dorit:
- modificarea cu o OUG, a articolului 173 din Legea 367/2022 astfel încât şi cadrele didactice să fie obligate să asigure o treime din activitate, treimea însemnând încheierea situaţiei şcolare şi organizarea examenelor naţionale
- verificarea conformităţii grevei şi atragerea atenţiei asupra eventualelor aspecte legate de neconformitate; era necesară clarificarea situaţiei în care un grevist participă la miting în intervalul de timp în care ar trebui să fie în unitatea şcolară în sensul că dacă e sau nu legală; se ştie că nerezolvarea - în 24 de ore - a conformităţii desfăşurării grevei implică intrarea acesteia în ilegalitate
- invocarea încălcării Articolului 32 din Legea Fundamentală, articol care asigură dreptul la educaţie; aici să zicem că ar fi apărut unele probleme deoarece şi greva este reglementată în Legea Fundamentală, la Articolul 43
- orice alte demersuri pentru declararea grevei ca fiind ilegală
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.